شنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۲
سرویس : اخبار برگزیده
کد خبر : ۹۲۲۵
گزارشگر : ۱۵۷۴
سرویس اخبار برگزیده

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: صادرات سال گذشته این استان از طریق مرزهای آبی و خاکی ۳۴ درصد فراتر از برنامه هدف سالیانه بوده است.

(شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۸:۳۲
ماندانا زنگنه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس هدف گذاری سال ۹۸ میزان هدف صادرات سیستان و بلوچستان به ارزش ۸۰۳ میلیون دلار تعیین شد که با توجه به اقدامات مطلوب انجام شده صادرات این مدت استان به ارزش یک میلیارد و ۷۵ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۷۱۹ دلار (۱۰۷۵۵۷۰۷۱۹) یعنی ۳۴ درصد فراتر از برنامه پیش بینی شده رسید.

وی افزود: بیشترین صادرات این مدت سیستان و بلوچستان به ترتیب به ارزش ۲۹۸ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۵۸۶ دلار از طریق گمرکات و ۷۷۶ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۱۳۳ دلار از بازارچه‌های مرزی انجام شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان تجارت و ترانزیت را از مهمترین ظرفیت های اقتصادی این استان عنوان کرد و افزود: وجود مرزهای آبی و خاکی گسترده و سابقه طولانی مبادلات و تجارت، قرار داشتن در مهمترین مسیر تجارت دنیای قدیم یعنی جاده ابریشم، مراودات قومی و فرهنگی مرزنشینان استان با کشورهای همسایه، سکونت بیش از ۵۱ درصد جمعیت در مناطق روستایی، دسترسی به آبهای آزاد بین المللی خارج از تنگه هرمز، امکان ارتباط با کشورهای شرق آسیا، شبه قاره هند، حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورها و وجود منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار از پتانسیل های منحصر به فرد این استان در حوزه تجارت و اقتصاد است.

زنگنه تصریح کرد: با توجه به ظرفیت ها و توانمندی‌های موجود، مبادلات تجاری و ترانزیت کالا در سیستان و بلوچستان در سالهای اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته است تا شاهد جهش و بهبود اقتصاد منطقه باشیم.

وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان با برخورداری از فرصت مرز زمینی، دریایی و هوایی و تنها بندر اقیانوسی ایران در صورت فراهم شدن زیر ساخت ها ی لازم در تجارت و ترانزیت به پل ارتباطی بین ۳۷ درصد جمعیت جهان و شاهراه بازارهای بین المللی تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، راحت ترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و همچنین کشور افغانستان به آب های آزاد جهانی از طریق سیستان و بلوچستان و بندر چابهار است که این امر مزیت تجاری بسیار مطلوبی را برای این استان و کشورهای یادشده فراهم کرده است.

کشورهای حوزه آسیای میانه و افغانستان می توانند کالاهای خود را از مسیرهای خشکی و از معبر رسمی میلَک در شمال سیستان وارد کرده و از طریق بندر چابهار در جنوب این استان به آبهای آزاد جهانی برسانند.

برقراری ارتباط ترانزیتی افغانستان وآسیای میانه ازطریق محور ترانزیتی شرق کشور (چابهار-میلک) و قرارگرفتن در مرکزیت جغرافیایی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو؛ این فرصت را برای ایران فراهم آورده است تا ضمن ایفای نقش فعال در برقراری ارتباط تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو اکو، بتواند در چارچوب همکاری‌ها و موافقتنامه‌های مختلف تجاری، در زمینه ترانزیت کالاهای صادراتی و وارداتی کشورهای عضو هم به ایفای نقش بپردازد.

تعداد بازدید : ۱۸۳
پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید