بنادر استان

بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار در فاصله 5 کیلومتر از یکدیگر قرار گرفته اند. با توجه به نتایج حاصل از مطالعات توسعه محور شرق ، عمده ترین امکان ایجاد کار و اشتغال برای ساکنان استان ، به دلیل کم آبی و طبیعت خشک این سرزمین بخش تجارت و حمل و نقل می باشد که در این خصوص بنادر چابهار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه ای خود و نیاز کشورهایی همانند افغانستان و همسایگان شمالی کشور می تواند به عنوان تنها دروازه تأمین کننده ارتباط این کشورها با آبهای آزاد و دسترسی به سایر کشورهای جهان مطرح باشد.

شهرستان چابهار با مساحت 13162 کیلومتر مربع حدود 7درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده است. این شهرستان در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و فاصله مرکز شهرستان تا مرکز استان 682 کیلومتر است . این شهرستان دارای 2 مرکز شهری ، 3 بخش 7 دهستان و 543 آبادی دارای سکنه است. بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم کشور در بخش شمالی دریای عمان واقع شده واز دیر باز کانون داد و ستد ، تجارت و دریانوردی بوده است. از نقطه نظر مبادلات بازرگانی بندر چابهار به علت موقعیت استرتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در انجام مبادلات کشور با سایر کشورهای منطقه دارد.

با توجه به نتایج حاصل از مطالعات توسعه محور شرق ، عمده ترین امکان ایجاد کار و اشتغال برای ساکنان استان ، به دلیل کم آبی و طبیعت خشک این سرزمین بخش تجارت و حمل و نقل می باشد که در این خصوص بندر چابهار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه ای خود و نیاز کشورهایی همانند افغانستان و همسایگان شمالی کشور می تواند به عنوان تنها دروازه تأمین کننده ارتباط این کشورها با آبهای آزاد و دسترسی به سایر کشورهای جهان مطرح باشد. شهرستان های چابهار و کنارک با دارا بودن 315 کیلومتر ساحل با دریای عمان بین تمام شهرستانهای کشور موقعیت منحصر به فردی دارند. این مقدار خط ساحلی حدود یک ششم کل مرزهای جنوبی کشور است. اما امتیاز چابهار نسبت به سایر بنادر و جزایر خلیج فارس، تماس مستقیم و بدون واسطه سواحل مکران با آبهای آزاد است.

بندر چابهار در حال حاضر شامل 2 بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری است که در فاصله 5 کیلومتر از یکدیگر قرار گرفته اند.

عملیات اجرایی بندر شهید کلانتری که یکی از دو بندر مهم چابهار میباشد، از سال 62 بطور جدی آغاز و باتکمیل 4 پست اسکله فلزی در سال 62 عملاً به بهره برداری رسید و بندر شهیدبهشتی نیز به عنوان دومین بندر مهم چابهار در سال 61 با توجه به شرایط خاص حاکم بر خلیج فارس ( جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران ) و با تاکید دولت بر لزوم داشتن بندر در خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس احداث گردید .

بندر چابهار در حال حاضر شامل 2 بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری است که در فاصله 5 کیلومتر از یکدیگر قرار گرفته اند.

وضعیت موجود بندر شهید بهشتی

مساحت کل : 240 هکتار

مساحت محوطه های بارانداز : 16 هکتار

مساحت انبارهای مسقف : 30000 مترمربع

دارای پنج اسکله:

اسکله شماره یک: کالاهای عمومی

اسکله شماره دو  : نفتی با عمق آبخور 8 متر

اسکله های شماره سه و چهار:چندمنظوره با عمق آبخور 9 متر هر کدام دارای 150 متر طول و 15 متر عرض هستند، که در سال 1362 ساخته شده اند و قابلیت پهلودهی به کشتی های 25 هزار تن را دارا می باشند.

اسکله شماره پنج :چندمنظوره به طول 262.8 متر، عرض 48.5 متر و عمق آبخور 11 متر که در سال 1383 احداث شده و قابلیت پهلودهی کشتی های تا 70 هزار تن را دارد.

وضعیت موجود بندر شهید کلانتری

مساحت کل : 30 هکتار

مساحت محوطه های بارانداز : 35000 مترمربع

مساحت انبارهای مسقف : 3000 مترمربع

مساحت محوطه های کانتینری : 18500 مترمربع

دارای یک اسکله بتنی با عمق 11.6 متر

ظرفیت پهلودهی DWT 40000

بطول 175 متر

3 اسکله پیش ساخته با ظرفیت پهلودهی  DWT 2500 جهت استفاده لنجهای باری و شناورهای خدماتی

یک اسکله کوچک محلی جهت استفاده نیروی انتظامی می باشد.

مزیت ترانزیتی چابهار

بندر چابهار تنها بندراقیانوسی جمهوری اسلامی ایران است که خارج از منطقه پرتنش خلیج فارس قرار دارد و با آب‌های آزاد جهان از طریق اقیانوس هند نزدیکترین فاصله را داراست . وجود آب‌های عمیق و بریدگی‌های طبیعی خلیج چابهار فضایی مناسب را برای اسکله‌سازی با عمق‌زیاد و مختصات لنگرگاهی مطلوب برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ اقیانوس پیما فراهم آورده بطوریکه یکی از ده بندر مهم جهان که قابلیت تبدیل به بندر بزرگ را دارد ، به شمارمی‌رود لذا باید چابهار را دروازه ترانزیت شرق ایران دانست.

 با نگاهی به پیشینه تاریخی چابهار می توان گفت در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی ، عمده فعالیت‌های بندر چابهار محدود به امور صیادی و نظامی بوده است.  اما پس ازپیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در دوران جنگ تحمیلی مجدداً این بندر مورد توجه جدی قرار گرفت تا اینکه منطقه آزاد تجاری چابهار تاسیس گردید . اجرای طرح‌های مختلف ، ساخت و بهره‌برداری از بنادر بزرگ و کوچک تجاری،  باعث رشد و شکوفایی این بندر گردید که نشان از آینده روشن منطقه می‌باشد. محور شرق به دلیل افزایش سهم و نقش ایران در  ترانزیت کالا و حمل و نقل بین المللی و همچنین گسترش پیوندهای اقتصادی، اجتماعی ، فرهنگی وامنیتی با کشورهای همجوار شرق و شمال شرق برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.

از مسیرهای ترانزیتی محور شرق می توان به مسیر ترانزیتی میلک در سیستان و بلوچستان اشاره نمود که با ساخت پل ابریشم و گمرک زرنج افغانستان توسط جمهوری اسلامی ایران و تجهیز و تکمیل آن؛ افزایش مراودات تجاری میان دوکشور را سبب گردیده و همچنین محور ترانزیتی دوغارون و مسیر ترانزیتی به آسیای مرکزی از سرخس که توسط یک شرکت ایرانی ساخته  شده تا شمال قرقیزستان را به جنوب متصل نماید.

پروژه ها و طرح های اجرایی مورد نیاز برای توسعه ظرفیت ها ی بنادر استان:

ایجاد مجتمع صنایع پتروشیمی در بندر چابهار

راه اندازی خط منظم کشتیرانی از بنادر آسیای جنوب شرقی به بندر چابهار

تسری قوانین مناطق آزاد به اسکله های شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار با حفظ مالکیت  دولت  بر این اسکله ها

صدور مجوز تردد 500 الی 1000 دستگاه کامیون ترانزیت با پلاک منطقه آزاد از مقصد چابهار به کشورهای افغانستان و همچنین مرز سرخس

افزایش شعاع تردد خودروهای سواری پلاک منطقه آزاد چابهار تا مرکز استان

تسریع در ایجاد خط آهن چابهار- زاهدان – میلک

تسریع در انتقال گاز متان از عسلویه به بندر چابهار

انتقال گاز شهری  از ایرانشهر به چابهار

ایجاد فرودگاه بین المللی در چابهار و یا منطقه آزاد چابهار

توسعه ظرفیت های بندر چابهار از طریق امکان واردات برخی از  کالاهای خریداری شده از سوی دولت نظیر گندم، شکر و برنج از بندر چابهار

فعال سازی بازارچه مرزی پسابندر به عنوان تنها بازارچه صیادی کشور

افزایش تخفیف در سود بازرگانی کالاهای وارداتی به بندر چابهار  از 10 درصد به 20 درصد و شمول آن به کالاهای اساسی وارداتی

اعطای ردیف اعتباری از محل صندوق توسعه ملی  جهت تأمین منابع مالی مورد نیاز برای احداث و فعالیت واحدهای تولیدی در منطقه آزاد چابهار

الحاق شهر چابهار به محدوده منطقه آزاد

۱۸ آذر ۱۳۹۴ ۱۴:۰۴