معرفی شهرستان نیکشهر

معرفی شهرستان نیکشهر
موقعیت جغرافیایی و زیست محیطی شهرستان نیکشهر:

شهرستان نیکشهر با وسعت 13530 کیلومتر مربع معادل 7 درصد از مساحت استان را به خود اختصاص داده است. این شهرستان با موقعیت جغرافیایی 60 درجه و 13 دقیقه طول شرقی و 26 درجه و 13 دقیقه عرض شمالی از شمال به شهرستانهای ایرانشهر و دلگان، از شرق به شهرستان قصرقند، از غرب به شهرستان فنوج و استان هرمزگان و از جنوب به شهرستانهای کنارک و چابهار محدود شده است.

این شهرستان دارای 3 مرکز شهری به نام های نیکشهر، اسپکه و بنت و تعداد 4 بخش به اسامی مرکزی، لاشار ، بنت و آهوران و تعداد 11دهستان و 395 روستا می باشد.

شهرستان نیکشهر به لحاظ اقلیمی، دارای اقلیم گرم بوده، از رودخانه های مهم آن می توان به رودخانه کاجو ،تنگ سرحه ،بنت، نیکشهر ـ داروکان و ملوران اشاره نمود. این شهرستان جزو نواحی کوهستانی استان به شمار می رود و کوههای آهوران مهمترین ارتفاعات این شهرستان را تشکیل می دهند. مردم این شهرستان از نژاد بلوچ هستند و به زبان بلوچی تکلم می کنند و پیرو دین مبین اسلام و مذهب تسنن هستند.

بیشتریت محصولات کشاورزی این شهرستان خرما،برنج و مرکبات می باشد.

پیشینه تاریخی شهرستان نیکشهر :

نام قدیم شهرستان نیکشهر "گِه" به معنی گِهتر و بهتر بوده است که در سال 1320 هجری شمسی در زمان رضا شاه به نیک شهر تغییر نام یافت و در خردادماه سال 1369 از شهرستان چابهار منفک وبه شهرستان تبدیل شد. شهرستان نیکشهر با داشتن سابقه تاریخی درخشان در برگیرنده آثار تاریخی و باستانی ارزشمندی است که از دیدگاه باستان شناسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سفالینه های بدست آمده در بررسیهای باستان شناسی در گمانه زنی ها قدمت این شهرستان را بالای پنج هزار سال تخمین می زند شهرستان نیکشهر با بیش از 300 اثر تاریخی و آثار دوره ی اسلامی یکی از کانونهای آثار باستانی در سطح استان است.

اقوام و آداب رسوم شهرستان نیکشهر :

1-در دهه اول محرم الحرام و خصوصا در روزهای نهم و دهم محرم روزه می گیرند.

2-عروسی اهل هر قبیله با هم قبیله خودش صورت می‌‌گیرد. در مراسم ازدواج رسمی به نام بجاری دارند بمعنای اخذ کمک از تمامی فامیل و آشنایان. .اولین مرحله عروسی بعد از مراسم خواستگاری مراسم نشانگ(شیرینی خوران) است. پس از آن نیز مراسم ازدواج انجام خواهد شد که گاها 1هفته تا 3 روز طول میکشد.

خوراک در شهرستان نیکشهر :

از انواع معروفترین خوراک های محلی شهرستان نیکشهر می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1-تباهِگ : یک نوع گوشت خشک شده می باشد.

2- تنورچه : گوشتی که در تنورهای محلی پخت می شود.

3-چانگال : از مخلوط خرما ،نان و روغن درست می شود.

4- نان تیموش: یک نوع نان خیلی نازک است.

5-هارگ : یک نوع خرمایی پخته شده است.

۱۲ تیر ۱۳۹۸ ۱۰:۴۷
تاریخ ویرایش خبر : ۱۲ تیر ۱۳۹۸ ۱۰:۱۹