English
 

اخبار

راه آهن کرمان – زاهدان ، مسیری برای تحول شرق کشور

راه آهن کرمان – زاهدان ، مسیری برای تحول شرق کشور
حرکت خستگی ناپذیر دولت که بر تلاتش به زیرسازی برای توسعه و پیشرفت نقاط مختلف کشور بطور یکنواخت بویژه مناطق محروم انجام می شود، چهره زیبایی از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در محرومان جای داده است.

دولت عدالت محور به خوبی با سفر به سیستان و بلوچستان و شروع طرح های عظیم عمرانی این خواست نظام اسلامی که همان محرومیت زدایی و عدالت محوری است را برای همه آشکار کرد.

تصویب و اجرای طرحهای بزرگی چون راه آهن، گازرسانی، ساخت سدهای متعدد، راه و بزرگراه، کارخانه های بزرگ، بازارچه های مرزی و گشوده شدن محورهای جدید تجارتی و اقتصادی، آبرسانی، برقرسانی و اتصال خطوط فشاری قوی، توسعه کشاورزی و شیلات، طرحهای فرهنگی و صدها طرح کوچک و بزرگ دیگر، حاصل سفرهای سه گانه رییس جمهوری و هیات دولت به سیستان و بلوچستان است.

یکی از عمده مشکلات این استان ارتباط ریلی با سایر نقاط کشور و دنیا بود که دولت عدالت محور با مهرورزی و نگاه توسعه، در نخستین سفر توجه ویژه ای به این طرح ملی کرد و با تخصیص اعتبارات کلان استارت حرکت شتابنده آن را زد.

در خرداد ماه 88 ، انتظار به پایان رسید و پرچم عدالت محوری دولت بر فراز قطار کرمان- زاهدان به اهتزاز درآمد و با طنین انداز شدن صدای سوت قطار داخلی برای نخستین بار در جنوب شرق کشور، آهنگ دلنشین محرومیت زدایی دولت برای سیستان و بلوچستان نواخته شد.

کلنگ راه آهن زاهدان- کرمان در سال 1373 به زمین زده شد و قرار بود در بازه زمانی هشت ساله به پایان رسد اما در زمان شروع دولت نهم و قبل از سال 1385 تنها یک سوم خطوط ریلی در مسیر ساخته شده بود.

رییس دولت نهم در سفرهای استانی خود که ابتکاری نوظهور در دولت های روی کار آمده پس از انقلاب اسلامی بود، تسریع در عملیات اجرایی راه آهن زاهدان- کرمان را مصوب کرد و کسانی که مدعی بودند اجرایی شدن این مصوبه نیم قرن به طول می انجامد، پس از گذشت سه سال ناباورانه با شنیدن صدای سوت قطار به حرکت جهادگونه دولت معترف شدند.

پس از راه اندازی قطار، شادمانی مردم بومی منطقه به وضوح قابل مشاهده بود زیرا غبار محرومیت از چهره سیستان و بلوچستان تا حدی زدوده شد و بیرق بدخواهان نظام و آنانی که محرومیت را پتکی کرده و بر سرمردم و دولت می زدند و فریاد بی عدالتی و تبعیض سر می دادند، بر زمین افتاد و بجای آن علم توسعه و پیشرفت به اهتزاز در آمد.

 شاید باورش برای مردم سیستان و بلوچستان که از سال‌ها پیش تاکنون تنها سوت قطار پاکستان را شنیده‌اند و همواره منتظر تحقق آرزوی شنیدن صدای سوت قطاری ایرانی بوده‌اند سخت باشد اما راه‌اندازی این خط آهن، در حالی است که جایگاهش را در حلقه مفقوده اتصال ریلی اروپا با آسیای جنوب شرقی بخوبی نشان داد.

از سوی دیگر کارشناسان حوزه اقتصاد، راه اندازی خط ریلی و تکمیل کریدور شرق به غرب و نیز اتصال این خط ریلی به جنوب شرق آسیا را نوید دهنده آینده ای درخشان در اقتصاد استان و به تبع آن اقتصاد کشور می دانند.

استاندار سیستان و بلوچستان درباره قطار کرمان- زاهدان می گوید: با بهره برداری از خط ریلی کرمان - بم - زاهدان خطوط ریلی شرق آسیا از سنگاپور به اروپا که تا کشور فرانسه امتداد دارد، متصل شد.

مهندس علی محمد آزاد افزود: این مسیر، شبکه ریلی جنوب شرق آسیا و شبه قاره هند را از طریق شهر زاهدان به خطوط راه آهن جمهوری اسلامی ایران متصل کرده است.

وی بیان کرد: راه آهن کرمان - بم - زاهدان کریدور ترانزیتی جنوب شرقی آسیا - اروپا را از طریق اتصال ریلی کرمان به مرز رازی و شبکه راه آهن ترکیه، از طریق مرز جلفا به شبکه راه آهن جمهوری آذربایجان و از طریق مرز سرخس به شبکه راه آهن ترکمنستان متصل می کند.

او اظهار داشت: فعال شدن این خط ریلی این امکان را برای تجار و بازرگانان فراهم کرد تا کالاهای خود را در مسیر اروپا و آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی جابجا کنند.

مهندس آزاد بیان کرد: این مسیر ریلی موجب صرفه جویی در انرژی، کاهش ترافیک جاده ها، ایجاد اشتغال در شرق و جنوب شرقی کشور، اتصال شهر زاهدان از طریق مرز رازی به شبکه راه آهن ترکیه، محرومیت زدایی و توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان و کرمان می شود.

وی اظهار داشت: راه اندازی قطار کرمان- زاهدان همچنین به لحاظ جابجایی سوخت و حمل کالا بسیار موثر واقع و باعث صرف جویی در هزینه ها می شود.

 نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان در تشریح عملیات اجرایی راه آهن کرمان- زاهدان گفت: اجرای این پروژه بزرگ به طول 546 کیلومتر در سال 1373 آغاز شد.

او افزود: طبق اولین موافقتنامه، خاتمه اجرای طرح سال 1381 تعیین شده بود که به علت اندک بودن اعتبارات طرح، سال خاتمه به 1385 تغییر داده شد و پس از گذشت 13 سال با اعتبار 800 میلیارد ریال به سبب عدم تخصیص به موقع اعتبارات، تا سال 1385 فقط 30 درصد پیشرفت اجرایی داشت.

وی بیان کرد: در دور اول سفر هیات دولت نهم به سیستان و بلوچستان، برای تسریع در این پروژه اعتبار قابل توجهی اختصاص یافت و عملیات اجرایی آن سرعت گرفت تا در خرداد ماه 1388 با اعتبار هزینه شده بیش از چهار هزار میلیارد ریال که بیش از سه هزار میلیارد ریال آن در دولت نهم هزینه شده بود، به بهره برداری رسید.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با ساخت و تکمیل خط آهن کرمان- زاهدان طرح راه اندازی قطار اکو و اتصال کشور پاکستان از طریق شبکه ریلی ایران به کشور ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی در نشست سران عضو سازمان اکو در تهران مصوب شد.

وی افزود: قطار بین المللی اکو در مردادماه سال 1388 همزمان با سالروز استقلال کشور پاکستان به طور آزمایشی راه اندازی و در پنجم مرداد از مرز میرجاوه وارد خاک جمهوری اسلامی شد و یکروز بعد طی مراسمی زاهدان را به مقصد ترکیه ترک کرد.

او بیان کرد: راه اندازی این قطار که به عنوان یک حرکتی مناسب از سوی پاکستان بود موجب تقویت ارتباطات سه کشور همسایه و دوست ایران، پاکستان و ترکیه می شود و به طور قطع در توسعه تجاری و اقتصادی سه کشور تاثیر بسزایی دارد و هزینه و زمان حمل و نقل و ترانزیت کالا را به طور محسوسی کاهش می دهد.

مهندس آزاد اضافه کرد: با حرکت این قطار که حامل کانتینر از مبدا اسلام آباد به مقصد ایران و ترکیه بود، کار بررسی ترانزیت کالا در کریدور بین المللی شرق به غرب ایران انجام و شبکه ریلی کشورهای آسیای جنوب شرق از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به شبکه کشورهای اروپایی متصل شد.

او افزود: طول مسیر ریلی از اسلام آباد تا استانبول شش هزار و 500 کیلومتر است که دو هزار و 700 کیلومتر آن در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: با راه اندازی خط ریلی کرمان- زاهدان کار ترانزیت کالا میان کشورهای آسیای جنوب شرق و کشورهای اروپایی به جای حمل و نقل دریایی که به مدت 30 روز از طریق اقیانوس هند انجام می شد، در کمتر از 15 روز انجام می گیرد که برآورد سالانه آن، حمل وجابجایی بیش از هشت میلیون تن کالا از طریق شبکه ریلی ایران بین کشورهای آسیای جنوب شرقی، آسیای میانه و اروپاست.

استاندار گفت:  همچنین نخستین قطار مسافربری در مسیر زاهدان- تهران در اسفند ماه 1389 به صورت هر هفته یک رام قطار راه اندازی شد و در اردیبهشت ماه 1390 تعداد قطارهای مسافری به دو رام در هفته افزایش یافت و در تیرماه امسال این قطار روزانه شد.

او گفت: نخستین قطارهای باری حامل سیمان و گاز مایع پارسال در خط ریلی کرمان- زاهدان راه اندازی شد و با ساخت خط فرعی انبار نفت زاهدان حجم انبوهی از فرآورده های نفتی توسط شبکه ریلی حمل خواهد شد.

مهندس آزاد افزود:  راه آهن چابهار- زاهدان- مشهد به طول هزار و 330 کیلومتر از دیگر خدمات و مصوبات سفرهای استانی دولت دهم به استان است.

او افزود: با ساخت این خط آهن و ایجاد کریدور بین المللی شمال- جنوب ارتباط ریلی کشورهای افغانستان و جمهوری های آسیای میانه به آبهای آزاد برقرار شده و افزون بر افزایش روابط اقتصادی و سیاسی سبب افزایش حجم مبادلات و ترانزیت کالا در کشورهای دوست و همسایه خواهد شد.

 

** راه  آهن زاهدان آمادگی ترانزیت کالا بین کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی را دارد

 

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: راه آهن زاهدان- کرمان آمادگی ترانزیت کالا بین کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی و صادرات و واردات از ایران به کشورهای همسایه را دارد.

مهندس آزاد افزود: با راه اندازی خط ریلی زاهدان - بم که از مدتی پیش فعال شده است، قطارهای باری در مسیر کرمان -زاهدان و ترکیه - پاکستان تردد می کنند.

وی اظهار داشت: با فعال شدن این خط ریلی تجار و بازرگانان می توانند کالاهای خود را در مسیر اروپا و آسیای میانه و آسیای جنوب شرقی جابجا کنند.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان بیان کرد: راه آهن زاهدان -کرمان حلقه مفقوده ارتباط ریلی کشورهای اروپا، آسیای میانه، آسیای جنوب شرقی، شبه قاره هند و کشورهای عضو اکو را به هم متصل کرده است.

او افزود: همچنین راه آهن زاهدان-کرمان براساس قراردادهای مشخص، آمادگی حمل گندم در مسیر سیستان و بلوچستان به سایر استانها را دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت راه آهن زاهدان-کرمان اکنون آمادگی کامل دارد تا با قیمتی ارزانتر از نرخ های سایر نقاط کشور کالاهای تجار، بازرگانان و عموم هموطنان را از زاهدان به دیگر نقاط کشور یا برعکس حمل کند.

 

 

 
 
 
 
 

 
 

 

 

 

 

 

 

۱۹ بهمن ۱۳۹۰ ۱۳:۲۲
  • برای دریافت خبرنامه پورتال استان سیستان و بلوچستان، آدرس پست الکترونیکی خود را وارد کنید:
کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به پورتال استان سیستان و بلوچستان می‌باشد.